Khamis, 21 Oktober 2010

PENGALAMAN PERTAMA MENJADI PERAWAT

     Teringat lagi pengalaman ketika mula mula menjadi perawat dulu.kalau tak silap kisah ni berlaku pada penghujung tahun 2008.masa tu cuma berguru dgn allahyarham  ust. azizi sahaja.ilmu pun x banyak mana..hanya berbekalkan kaedah rukyah dan pembakar jin sahaja.
     Ada seorang pesakit perempuan ni datang jumpa aku..katanya dah 8 tahun dia selalu didatangi lembaga menakutkan dan dah 8 tahun kahwin masih belum dikurniakan cahaya mata.pada mulanya aku hanya bekalkan pesakit dgn air rukyah sahaja untuk dibuat mandian dan minuman.sebenarnya,aku pun tak bersedia lagi untuk menjadi perawat masa tu.aku tanya pesakit.."sapa yg habaq kat kak yg saya ni boleh merawat"?.kak tu kata"sapa lagi,bini ko le.".
     3 hari selepas tu,kak tu datang lagi minta dirawat.kak tu kata dia dah tak tahan dgn gangguan tu.selepas minum air rukyah,lembaga tu selalu datang ganggu dia,siap habaq"kenapa ko nak buang aku!"kesian betul dekat akak tu.
     Masa nak mulakan sesi rukyah,aku hanya bertawakkal pada ALLAH agar dipermudahkan segalanya.Almaklumlah,inilah kali pertama aku merawat pesakit.semasa sesi rukyah,sampai sahaja ayat 285 surah al-baqarah,akak tu dah mula menggeletar.aku panggil nama akak tu,tapi akak tu buat de' aje.masa tu aku yakin yg akak tu dah mula kerasukan.di pendekkan cerita jin tu pun setuju utk keluar dari badan pesakit setelah diazab dengan kaedah pembakar jin.2 bulan selepas tu,akak tu datang jumpa aku dan bagitahu yg dia dah mengandung.Alhamdulillah..ALLAH permudahkan segala urusan ku pada masa itu..
    Teringat satu kata kata hikmah yg berbunyi:"Jika orang orang memerlukan kamu,maka itu adalah kenikmatan.janganlah mengabaikan keperluan mereka kerana itu adalah bencana.ketahuilah bahawa waktu waktu terbaik kamu adalah waktu anda dicari oleh orang lain dan bukan waktu anda mencari orang lain."
  

Tiada ulasan: