Sabtu, 8 September 2012

Bisikan Qorin

Pesan Guru Saya..apabila hadir bisikan WAS WAS di dalam hati mu..BIARKAN..JANGAN DI LAWAN..JANGAN DI LAYAN BISKANNYA..BIARKAN..KERANA SESUNGGUHNYA ..SYAITAN ITU SIFATNYA BERPUTUS ASA..DAN..BILA KAMU SEMAKIN MELAWAN  BISIKAN WAS WASNYA..MAKA..SEMAKIN MENEBAL WAS WAS YANG KAMU RASA DAN BERJAYALAH DIA..TETAPI..JIKA KAMU MEMBIARKANNYA TANPA SATU PUN HUJAH PADANYA..MAKA PERGILAH IA DENGAN RASA BERPUTUS ASA..

Qorin adalah jin yang dicipta oleh ALLAH SWT sebagai pendamping atau kembar kepada setiap manusia yang dilahirkan dimuka Bumi ni... Qorin dikatakan sebagai 'syaitan' kepada manusia... Setiap manusia yang dilahirkan ke dunia ini mempunyai Qorin masing2... Memang tak boleh nak elak dan Qorin manusia adalah Qorin kafir... Cuma seorang je yang Qorinnya adalah Muslim iaitu Rasulullah SAW... Subhanallah!~ Qorin ini tujuannya adalah untuk membisikkan kesesatan kepada kembarnya iaitu kita; manusia di muka Bumi ini... Itu memang tugas utama Qorin dan tak akan bertukar... Qorin akan menggoda manusia untuk melakukan kejahatan, seperti watak2 wanita penggoda dalam cerita2 korporat kat TV tu... Qorin akan membisikkan rasa was2, melalaikan ibadah seperti solat, malas membaca Al-Quran dan sebagainya... Malah si Qorin ini bekerja sekuat tenaga nuklear untuk menghalang manusia dampingannya daripada melakukan ibadah dan kebaikan...

kehadiran Qorin ini dapat dirasai apabila kita mengalami pergolakan  batin atau bimbang dalam menentukan pilihan, dan secara tiba2 ada semacam satu bisikan remaja dalam jiwa atau benak kita untuk memilih atau mengambil tindakan mana yang harus dipilih... Pada saat itulah Qorin menjalankan tugas utamanya iaitu memberikan bisikan di mana ia boleh jadi bisikan yang baik (datangya dari Malaikat) dan bisikan buruk (datangnya dari Qorin itu sendiri)... Sebagai contoh, jika korang sedang khusyuk memberikan taklimat dalam satu seminar dan tiba2 kedengaran suara Azan Zohor, apa yang akan korang buat? Dan Qorin akan berperanan dalam situasi ini...

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam menjelaskan setiap manusia pasti memiliki qarin dari golongan jin. Dari Ibnu Mas’ud radhiallahu’anhu, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Setiap orang di antara kalian telah diutus untuknya seorang qorin (pendamping) dari golongan jin.” Para sahabat bertanya, “Termasuk Anda, wahai Rasulullah?” Beliau menjawab, وَإِيَّايَ إِلاَّ أَنَّ اللَّه أَعَانَنِي عَلَيْهِ فَأَسْلَمَ فَلا يَأْمُرنِي إِلاَّ بِخَيْرٍ “Termasuk saya, hanya saja Allah membantuku untuk menundukkannya, sehingga dia masuk Islam. Karen itu, dia tidak memerintahkan kepadaku kecuali yang baik.” (HR. Muslim)

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, ما منكم من أحد إلاوقد وكل به قرينه من الجن “Setiap orang di antara kalian telah diutus untuknya seorang qorin (pendamping) dari golongan jin.” (HR. Muslim)
Imam An-Nawawi mengatakan, “Dalam hadis ini terdapat peringatan keras terhadap godaan jin qorin dan bisikannya. Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam memberi tahu bahwa dia bersama kita, agar kita selalu waspada sebisa mungkin. (Syarh Shahih Muslim, 17:158)

Syaikh Muhammad bin Shalih Al-Munajid menjelaskan, “Berdasarkan perenungan terhadap berbagai dalil dari Alquran dan sunah dapat disimpulkan bahwa tidak ada tugas bagi jin qorin selain menyesatkan, mengganggu, dan membisikkan was-was. Godaan jin qorin ini akan semakin melemah, sebanding dengan kekuatan iman pada disi seseorang.” (Fatawa Islam, tanya jawab, no. 149459)

jin Qarin :
Tidak diberi kemampuan dari Allah Ta’ala untuk menyakiti tubuh manusia
Tidak diberi kemampuan dari Allah Ta’ala untuk membuat manusia kesurupan.
Qarin tidak dapat dimusnahkan/dibunuh dengan bacaan Ruqyah sebab sudah menjadi ketentuan Allah akan mendampingi tiap manusia sampai dia meninggal dunia.
Bisikannya dapat dinetralisir dengan dzikir dan doa (jika Qarinnya kafir) namun tidak dapat dihilangkan 100% .
Seluruh Qarin membisikkan kejahatan kecuali Qarin pada para nabi termasuk Qarin Rasulullah hanya bisa membisikkan kebaikan.
Bisikan Qarin berupa dorongan/gerak hati untuk melakukan suatu dosa. Contohnya ada niat dalam hati untuk berzina dengan pacar, waspadai ini bisikan qarin.
Bisikan Qarin juga bisa menyamar menjadi bisikan hati.. Bahkan setiap Ulama, ustadz, para peruqyah atau masyarakat awam tetap memiliki qarin yang membisikkan kejahatan.
Bisikan Qarin sangat samar dan tidak dapat diajak dialog.
Bisikan Qarin membuat was-was manusia.
Qarin memiliki kemampuan untuk membuat angan-angan kosong pada manusia.

Jin Bukan Qarin :
Memiliki kemampuan untuk menyakiti tubuh manusia.
Memiliki kemampuan untuk membuat manusia kesurupan.
Dapat diusir, dimusnahkan atau dibunuh dengan bacaan Ruqyah.
Bisikan Jin bukan Qarin sangat jelas ditelinga dan bisa diajak dialog.
Bisikan Jin bukan Qarin bisa dihilangkan 100% dengan dzikir dan doa.
Bisikan Jin bukan Qarin membisikkan kejahatan pada seluruh manusia namun tidak diberi Kemampuan oleh Allah untuk membisikkan kejahatan pada para Nabi. (jika ada jin bukan qarin mendekat bisa ditangkap para nabi bahkan disekik sebagaimana Jin bukan Qarin yang mendekati Rasulullah ketika sholat ditangkap dan dicekik Rasulullah)
Bisikan Jin non Qarin berupa dorongan/gerak hati untuk melakukan suatu dosa. .
Tidak setiap orang dapat diperdaya jin non karin, jika ada seseorang membaca doa perlindungan maka jin non qarin benar-benar tidak dapat mendekati dan mempengaruhi manusia.
Jin non Qarin juga memiliki kemampuan untuk membuat angan-angan kosong dan was-was pada manusia.

Wallahua’lam............

Bagi tujuan mengimbangi usaha Qorin ini, ALLAH SWT telah menugutuskan Malaikat (kerana sesungguhnya ALLAH SWT itu maha Adil) untuk membantu manusia... Malaikat ini akan membisikkan hal2 kebenaran dan mengajak manusia untuk membuat kebaikan... Maka terpulanglah kepada setiap manusia untuk membuat pilihannya...

Walaubagaimanapun, orang2 Islam diberi kelebihan di mana mereka mampu untuk menguasai dan menjadikan pengarih Qorinnya lemah tak berdaya... Caranya ialah dengan memulakan setiap pekerjaan yang ingin dilakukan dengan membaca "BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM" (Basmalah), banyakkan berzikir, melakukan kebaikan dan taat dalam melaksanakan segala perintah ALLAH SWT... Secara tidak langsung, manusia itu akan meninggalkan nafsu syahwat dan sifat2 tercela...

Pernah suatu ketika dahulu para 'ustaz' pendakwah menceritakan bahawa apabila kita makan berserta dengan lafaz Basmalah, syaitan akan kelaparan dan menjadi kurus, tetapi jika sebaliknya ia semakin gemuk... Pada awalnya memang mengelirukan dan sukar difahami bagaimana syaitan itu boleh kurus kerana bukan kita seorang sahaja manusia di muka Bumi ini... Bukan kesemua mereka membaca Basmalah apabila hendak makan dan minum...

Setelah dibangkitkan soal Qorin ini barulah kita faham tentang kedudukan sebenarnya...Syaitan yang dimaksudkan itu ialah jin Qorin ini (di mana sifatnya berlawanan dengan sifat Malaikat - sebab itu ia disebut syaitan) dan ia khusus untuk setiap individu manusia... Sabda Rasulullah SAW daripada Abdullah Mas'ud R.A. maksudnya : "Setiap kamu ada Qorin daripada bangsa jin, dan juga Qorin dari bangsa Malaikat...". Mereka bertanya, "Engkau juga ya Rasulullah?". Sabda Baginda, "Ya, aku juga ada, tetapi ALLAH telah membantu aku sehingga Qorin itu dapat ku Islamkan dan hanya menyuruh aku dalam hal kebaikan sahaja..." (Riwayat Ahmad dan Muslim). Qorin hanya akan berpisah dengan 'kembar'nya apabila manusia meninggal dunia... Roh manusia akan ditempatkan di alam Barzakh, sedangkan Qorin terus hidup kerana lazimnya umur jin adalah panjang... Walaubagaimanapun, apabila tiba hari Akhirat nanti, ke-dua2nya bakal dihadapkan ke hadapan ALLAH SWT untuk diadili dan diperhitungkan...

2 ulasan:

vir hansen berkata...

Dengan membaca blog ini terbukti bahwa penulis tdk punya kemampuan apa2,,,hanya cuma mendengar dari cerita2 orang lain,,kalau saudara mengerti akan qorin tentunya anda tidak akan mengatakan "Wuallahua'lam",,berarti dengan kata2 "Wuallahua'lam" kemampuan anda 0%,,kalau anda ahli dalam ghoib saya mau test anda "kilat itu wujud asli mahluknya seperti apa?,,,angin itu bentuk wujud mahluknya seperti apa?" monggo dijawab,,,,

Norlida Abdul Ghani berkata...

Kok d test test